karibulisa

Direktlänk till inlägg 17 november 2016

Och så bilderna...

Av Lisa - 17 november 2016 07:25

Nova blev mentormamma i samband med att hon som 44-åring fick sitt andra barn. Det är nu 12 år sedan. Hon kan inte tänka sig något annat jobb. Hon vill förändring och är verkligen en inspirationskälla och förebild för sina klienter. Nova är också en av åtta assisterande koordinator som stöttar övriga mentormammor.
Åldersspridningen är vid när det kommer till mammorna de hjälper. Allt från den yngsta på 13 år till de äldre på 40+. Och då förstår vi att en del av de som idag blir mammor är födda i programmet och känner till arbetet.
Mentormammorna knackar dörr för att hitta nya kluenter, blir stoppade på gatan eller blir tipsade om blivande mammor.
Till detta fantastiska arbete går pengarna från Svenska kyrkans julkampanj. Låt fler fylla fem. Ditt bidrag gör verkligen skillnad här.
Metoden mentormammor är väldigt framgångsrik och sjösätts nu också i Etiopien och Swaziland.

Trånga gränder i Khayelitsha. Staten drog in el till dessa områden för inte alltför många år sedan för att förhindra bränder.

En liten odling i trängseln.

Ett "höghus" helt plötsligt...

Bajamajor är uppställda var 50 meter.

På viewpoint kommer vi plötsligt mitt i en musikvideoinspelning.

Det blåste friskt och ramen rörde friskt på sig. Givetvis måste jag utmana mig själv och att ställa mig upp. Benen var som gelé. Men jag gjorde det!!!

Ingen risk att någon uteliggare vill sova under den här bron.

En vanligare syn förr kanske, men vi hade turen att få möta detta vackra ekipage. Hästarna är små och starka.

Den otroligt vackra och prisbelönta botaniska trädgården Kirstenbosch bjöd på otrolig skönhet. Och mitt i detta har jag fått bara vara, njuta och fascineras av skapelsens under.

Vackra konstverk dök upp lite här och där.

Utblommad Papegojblomma ger en illusion av hägrar i vassen.

Ingen resa i Afrika för mig utan punktering...

Den branta vägen upp mot Taffelbergets topp kantades av höga och vackra tallar. Inplanterade. Av hitflyttade vitingar. När det brinner på berget så kryper djur och växlighet vanligtvis ner i svala jorden och överlever. Men dessa tallar blir så heta att allt dör.

Det är till toppen som gäller. Bara en bergvägg som möter en. Och det är bara att lita på att linbanan håller. 65 personer ryms i en sådan korg. Den roterar inuti vilket gör att du hinner se hela vyn.

Jag och min i turistkön nyfunna vän Mercy från Ghana lyckades tillsammans övervinna vår höjdrädsla. Vi tog väl hand om och stöttade varandra. En underbar vy med Atlanten på ena sidan och Indiska Oceanen på andra.
Kan tillägga att vi satte oss hos personalen mitt i och höll armkrok medan alla andra stod runt oss...

Jag vill alltid prova mat som jag inte kan äta hemma jag är iväg. I botaniska trädgården hettade det till ordentligt när jag åt bobotie, en riktigt het köttfärsrätt. Fick torka pannan några gånger...
Jodå, gick till affären i kvarteret bredvid och köpte en förpackning kryddblandning.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 25 november 2016 08:44

Så var sista dagen här. Som vanligt blandade känslor. Vi har fått se och uppleva så oerhört mycket dessa dagar. Vår duktiga guide Dick, en mycket intressant och kunnig person, har gett oss väldigt mycket, av landet men också sina egna erfarenheter....

Av Lisa - 22 november 2016 10:24

Det är en underbar och spännande upplevelse att få vistas i zululandet. Så många historiska händelser har ägt rum här. Vi är oerhört tacksamma över att få ha biskopen med i bussen hela tesan. Så mycket vi får höra, se och lära om detta fantastiska om...

Av Lisa - 21 november 2016 10:33

Det är något med den afrikanska landsbygden som slår an något inom mig. Lugnet, naturens vackra sånger av cikador och fåglar, färgerna, dofterna, vyerna... Det går måste upplevas för att förstå. Att ta en promenad på stigarna, på gräsmattorna... Nat...

Av Lisa - 21 november 2016 03:49


Min vän Lillemor upplyste mig om att bilden på mig inte kom med i inlägget. Här kommer den således. :) Text och bild blir tydligen inte riktigt i den ordning som jag skriver men jag hoppas ni hänger med på vilken bild och text som hör ihop. ...

Av Lisa - 20 november 2016 21:59

Idag har jag firat en fantastisk gudstjänst med nya vänner. Nine Miles Lutheran church har byggt ny kyrka och det var dags för invigning. Man väntade att över 1000 personer skulle komma. Eftersom natten tillbringats hos värdfamiljer (jag var den en...

Ovido - Quiz & Flashcards